Backgammon spelregels

Backgammon spelregels

Backgammon is een spel dat weinig introductie vereist. De regels vereisen ook minder uitleg dan meer materieel gecompliceerde spellen zoals schaken en laten minder variatie toe. Toch zijn er een aantal aanpassingen van de basisvorm, die we hier zullen introduceren. De eenvoud komt voort uit de eenvoud van het spelmateriaal.

Het backgammonbord zelf is goed herkenbaar en wordt gekenmerkt door vierentwintig driehoeken, punten genoemd, verdeeld in twee velden van twaalf. Elke speler heeft vijftien fiches, traditioneel zwart en wit gekleurd. Het rechter veld is zelf verdeeld in het thuisveld van zwart, op de bovenste helft, en het thuisveld van wit, op de onderste helft. Het linker veld is op dezelfde manier verdeeld in de buitenste borden van de twee spelers.

Backgammon opstelling

De punten worden gerangschikt vanuit het perspectief van wit: het meest rechtse punt op het binnenveld van wit is het eerste, de rest wordt met de klok mee gerangschikt. De schijven worden verdeeld met vijf op het zesde punt, drie op het achtste, vijf op het dertiende en twee op het vierentwintigste. De zwarte schijven worden symmetrisch verdeeld. Er worden twee dobbelstenen gebruikt tijdens het spel, waarbij elke speler er één gooit totdat er twee verschillende gehele getallen gegooid zijn. De speler met de hoogste worp begint met de twee gegooide getallen.

Spel

De twee gegooide getallen kunnen als afzonderlijke worpen worden behandeld, waarbij een eventueel aantal punten van een dobbelsteen wordt vooruitgezet: met de klok mee voor wit, tegen de klok in voor zwart. Een tweede teller kan worden verhoogd het aantal gegeven door de tweede dobbelsteen, of het aantal kan gewoon worden toegevoegd aan de progressie van de oorspronkelijke teller. Verder wordt een dubbele worp twee keer gebruikt, waarbij het getal op de dobbelsteen vier worpen betekent die de speler naar eigen goeddunken kan gebruiken. Bijvoorbeeld, een worp met twee vijven geeft de speler recht op vier afzonderlijke worpen van vijf, die afzonderlijk of in combinaties naar wens kunnen worden gebruikt. Elke teller:

  • mag niet op een punt komen met meerdere tegengesteld gekleurde fiches;
  • mag op elk punt met één tegengesteld gekleurde fiche komen, waarbij de fiche op de balk wordt gezet;
  • mag slechts zoveel rollen gebruiken als legaal gebruikt kunnen worden:
    • als bijvoorbeeld alleen een drie een fiche kan verplaatsen, mag bij een worp van een drie en een vijf de drie worden gebruikt en de vijf worden weggegooid;
    • als er geen legale zet mogelijk is, wordt de beurt van de speler overgeslagen, waarbij de tegenstander herhaaldelijk gooit en beweegt totdat een legale zet van een speler mogelijk is bij een bepaalde worp;
  • mag niet bewegen als er fiches op de balk liggen; in dat geval mag er alleen worden gegooid om fiches naar het thuisbord van de tegenstander te verplaatsen, waarbij een worp van n een fiche naar het n-de punt van de tegenstander verplaatst.

De counters worden over het bord verplaatst tot ze alle vijftien op het thuisbord van de speler liggen.

Stukken verwijderen

Het doel is om alle stukken van het bord te verwijderen via het thuisbord. Een teller

  • mag worden verwijderd als en alleen als alle niet-verwijderde stenen op het thuisbord van de speler liggen;
  • mag verwijderd worden vanaf het n-de punt door een worp van:
    • n, of;
    • n of hoger, wanneer er geen counters op hogere punten staan: bijvoorbeeld, wanneer het hoogste punt met counters het vierde is, zal een worp van drie een steen op het derde punt verwijderen, terwijl een worp van vier, vijf of zes een steen van het vierde punt zal verwijderen;
  • mag verplaatst worden binnen het thuisbord in plaats van een steen te verwijderen, of wanneer een steen verwijderen onmogelijk is.

Wanneer alle stukken op deze manier verwijderd zijn, is het spel gewonnen.

Spelen voor een inzet

Er wordt vaak met een inzet gespeeld. In dat geval wordt er meestal een verdubbelingsblokje gebruikt voor registratiedoeleinden. De kubus toont de eerste zes (niet-nul) machten van twee, van twee tot vierenzestig. In eerste instantie wordt er gespeeld met een inzet van een eenheid, totdat een speler aanbiedt om de inzet te verdubbelen:

  • de tegenstander accepteert, en
    • de waarde van de inzet op de kubus wordt weergegeven als deze vierenzestig of minder is, of;
    • de waarde anders wordt genoteerd;
    • de tegenstander de kubus behoudt en of en wanneer de inzet de volgende keer verdubbeld wordt naar eigen goeddunken, of;
    • de tegenstander weigert en het spel en de huidige inzet verliest.

Wanneer het spel wordt gewonnen door een speler, of:

  • de tegenstander heeft minstens één fiche van het bord verwijderd en verliest de getoonde inzet, of;
  • de tegenstander heeft geen fiches van het bord verwijderd, en ofwel:
    • is gammoned: hij heeft al zijn counters binnen de eerste achttien punten, en verliest het dubbele van de getoonde inzet;
    • backgammoned is: ze hebben minstens één steen binnen het thuisbord van de overwinnaar of op de bar, en verliest het drievoudige van de getoonde inzet.
Populaire variaties

Er bestaan verschillende variaties op de vanille backgammon regels. Eén variant is de Nederlandse versie van Backgammon, die over het algemeen het tempo van het spel vertraagt met twee regelwijzigingen:

  • Alle counters beginnen van het bord en moeten op de gebruikelijke manier worden verplaatst;
  • Een counter van de tegenstander die alleen een punt bezet, mag alleen worden verwijderd als ten minste één van de counters van de speler is doorgeschoven naar zijn eigen bord.

Een nog innovatiever populair geworden in het Amerikaanse leger staat bekend als Acey Deucey, waarbij:

  • Net als in de Nederlandse versie beginnen alle counters van het bord;
  • Het is niet verplicht om alleen fiches van het bord op het bord te zetten, als er fiches zijn;
  • Het bedrag dat verloren gaat is de inzet vermenigvuldigd met het aantal counters dat nog op het bord ligt;
  • Er vindt geen verdubbeling plaats, behalve (volgens sommige regels) wanneer een acey deucey - een één en een twee - wordt gegooid, op welk moment:
    • de één en de twee worden gespeeld zoals gebruikelijk;
    • als zowel de één als de twee legaal zijn gegooid, wordt een dubbel naar keuze van de speler gespeeld: dat wil zeggen vier van hetzelfde nummer;
    • als alle vier de worpen ook gespeeld zijn, worden de dobbelstenen opnieuw gegooid.

Verdere variaties hebben de neiging om de verdubbelingsprocedure op de een of andere manier aan te passen, vaak om het spel efficiënter te laten verlopen. Dit kan vooral voorkomen bij het online spelen van backgammon. Bijvoorbeeld, het verdubbelen en verdrievoudigen van de inzet voor respectievelijk gammons en backgammons kan worden weggelaten, een verdubbeling bij de eerste worp kan een automatische verdubbeling veroorzaken en een speler kan de optie hebben om een verdubbeling te accepteren of het aanbod automatisch te beantwoorden.